domingo, 14 de junio de 2015

Sant Isidre de Benagéber: un nou projecte en comú

Entre els anys 30 i els 40 del segle passat es va construir un dels pantans més grans de les nostres terres: el Pantà de Benagéber.

La població del municipi que rebia el mateix nom es va dispersar. Algunes persones restaren prop de l’indret, en un nou nucli poblacional, però la majoria partiren a altres llocs, on l’Institut Nacional de Colonitzadors havia dissenyat nous municipis. Un d’aquests és Sant Isidre de Benagéber, en l’actualitat una barriada de Montcada.

Com a compensació per la pèrdua de terres i cases, veïns i veïnes van rebre altres béns a la seua nova residència: una alqueria per a tothom, terres de cultiu, grans pinedes... 

Molts anys han passat i en l’actualitat, hereus i hereves d’aquells colonitzadors es reuneixen per tornar a posar en valor aquells antics tresors. Tenen molta energia i moltes ganes de treballar i de recuperar allò que és seu, i que va servir els seus avantpassats per a seguir endavant després de perdre la seua llar.

El diumenge 31 de maig, veïns i veïnes de Sant Isidre de Benagáber juntament amb Connecta Natura, començaren a treballar per recuperar una fantàstica pineda, que conté elements tan singulars com una antiga alqueria, trinxeres de la Guerra Civil i arbres de grandària extraordinària.

Es va realitzar una batuda per eliminar les deixalles de la parcel·la. Després, mentre les persones de més edat realitzaven una aclarida de pins malalts, Connecta Natura es dedicà a realitzar diverses activitats d’educació ambiental amb les menudes i els menuts de la casa.

Ha sigut una primera presa de contacte d’un nou projecte que ben segur ens portarà molts bons moments, un gran aprenentatge i uns resultats meravellosos.

 Fins a la pròxima!



Després de la batuda, cal agafar forces amb un bon esmorzar


Alguns dels jocs proposats, com la senda cega





El "Qui soc?" forestal // El "¿Quién soy?" forestal



El mocadoret forestal // El pañuelito forestal






 




Mentre, els adults eliminen els pins malalts // Mientras, los adultos eliminan los pinos enfermos 












Entre los años 30 y los 40 del siglo pasado se construyó uno de los pantanos más grandes de nuestras tierras: el Pantano de Benagéber. 

La población del municipio que recibía el mismo nombre se dispersó. Algunas personas permanecieron cerca del lugar, en un nuevo núcleo poblacional, pero la mayoría partieron a otros lugares, donde el Instituto Nacional de Colonizadores había diseñado nuevos municipios. Uno de ellos es San Isidro de Benagéber, en la actualidad un barrio de Montcada. 
Como compensación por la pérdida de tierras y casas, vecinos y vecinas recibieron otros bienes en su nueva residencia: una alquería para todo el mundo, tierras de cultivo, grandes pinares...
Muchos años han pasado y en la actualidad, herederos y herederas de aquellos colonizadores se reúnen para volver a poner en valor aquellos antiguos tesoros. Tienen mucha energía y muchas ganas de trabajar y de recuperar aquello que es suyo, y que sirvió sus antepasados para seguir adelante después de perder su hogar. 

El domingo 31 de mayo, vecinos y vecinas de San Isidro de Benagáber junto con Connecta Natura, comenzaron a trabajar para recuperar un fantástico pinar, que contiene elementos tan singulares como una antigua alquería, trincheras de la Guerra Civil y árboles de tamaño extraordinario. 

Se realizó una batida para eliminar los desechos de la parcela. Después, mientras las personas de más edad realizaban un aclareo de pinos enfermos, Connecta Natura se dedicó a realizar varias actividades de educación ambiental con las pequeñas y los pequeños de la casa.

Ha sido una primera toma de contacto de un nuevo proyecto que seguro nos traerá muchos buenos momentos, un gran aprendizaje y unos resultados maravillosos. 

¡Hasta la próxima!




Después de la batida hay que coger fuerzas con un buen almuerzo




Alguno de los juegos propuestos, como el sendero ciego








Rates-penades i arnes // Murciélagos y polillas




Escala de colors naturals // Escalera de colores naturales


Per hui, ja hem acabat de treballar. Espere que ens tornem a vore prompte! // Por hoy, ya hemos terminado de trabajar. ¡Espero que nos veamos pronto!

No hay comentarios:

Publicar un comentario